Scottish National Gallery
Esta exposição é uma colaboração entre a Galerias Nacional da Escócia, o Van Gogh Museum de Amsterdam e do Museu Ateneum de Helsinki. Esta será a primeira exposição dedicada à Paisagem simbolista na Europa, movimento que se desenvolveu após o impressionismo com artistas de toda a Europa desenvolvendo uma abordagem mais imaginativa, emocional, e muitas vezes romântica para a pintura de paisagem - um percurso que vai do naturalismo, impressionismo ao expressionismo, e beira a abstração.
Alphonse Osbert, Evening Poem
Evreux, Musee des Beaux-Arts
This exhibition is a collaboration between the National Galleries of Scotland, the Van Gogh Museum, Amsterdam and the Ateneum Museum, Helsinki. This will be the first exhibition dedicated to Symbolist Landscape in Europe, the movement that developed after Impressionism as artists all over Europe developed a more imaginative, emotional, and often Romantic approach to landscape painting - a route which takes them from the naturalism of Impressionism to Expressionism, and the edges of Abstraction.
Paul Gauguin, Martinique Landscape
Scottish National Gallery
A exposição irá apresentar uma grande variedade de pinturas poéticas e sugestivas de natureza de cerca de 1880-1910. Ela vai se concentrar em grandes artistas da avant-garde, como Paul Gauguin, Vincent Van Gogh e Edvard Munch, mas também apresentá-lo a um grupo de artistas menos conhecidos da Escandinávia e em outros lugares na Europa.
Carnegie Museum of Art, Pittsburgh
Photograph © 2011 Carnegie Museum of Art, Pittsburgh
The exhibition will present a wide range of poetic and suggestive paintings of nature from about 1880-1910. It will focus on major artists of the avant-garde such as Paul Gauguin, Vincent Van Gogh and Edvard Munch but will also introduce you to a group of less well known artists from Scandinavia and elsewhere in Europe.
Algumas das mais importantes inovações da pintura europeia entre 1870 e da Primeira Guerra Mundial foram estimuladas pelo tema da paisagem, em particular o ímpeto crescente a obras não representacionais .
Some of the most important innovations in European painting between the 1870s and the First World War were stimulated by the subject of landscape, in particular the growing momentum towards non-representational works.
Harald Sohlberg, Midsummer Night, Nordic Motif
Private Collection, Oslo
A paisagem ofereceu espaço para improvisação e expressão própria, enquanto que a absorção na natureza foi identificada com a poesia e purificação dos estados avançados da emoção.
Albert Edelfelt, Kaukola Rigde at Sunset
Ateneum, Helsinki
Landscape offered scope for improvisation and self expression, while absorption in nature was identified with poetry, purification and enhanced states of emotion.
Ateneum, Helsinki
Enquanto alguns paisagistas aliaram-se com o progresso material da sociedade moderna, outros utilizaram paisagem para evocar paralelos com formas menos materialistas de expressão como música e espiritualismo, expressas através de escolhas específicas de cores e motivos.
While some landscape painters allied themselves with the material progress of modern society, others used landscape to evoke parallels with less materialistic forms of expression such as music and spiritualism, expressed through specific choices of colour and motifs.
Muzeum Narodowe, Poland
Whistler, por exemplo, criou harmoniosas, obras poéticas que iam além da mera descrição. Ele deu a seus quadros títulos musicais, como "sinfonia" e "Noturno", evocando a música de Chopin.
© The Munch Museum, The Munch - Ellingsen Group, BONO, Oslo, DACS, London 2012
Whistler, for example, created harmonious, poetic works which went beyond mere description. He gave his paintings musical titles such as ‘symphony’ and ‘Nocturne’, evoking the music of Chopin.
Seguindo o exemplo de Whistler, Charles Angrand se refere ao seu trabalho, The Seine at Dawn (Mist) como uma "sinfonia cinza 'e Paul Signac exibiu um grupo de cinco obras como "seqüência sinfônica".
Fernand Khnopff, The Lac d’Amour, Bruges, 1904
The Hearn Family Trust
Following Whistler’s example, Charles Angrand referred to his work, The Seine at Dawn (Mist) as a ‘grey symphony’ and Paul Signac exhibited a group of five works as a ‘symphonic’ sequence.
Jean-Charles Cazin, Une rue le soir
Scottish National Gallery
No início do século XX, artistas experimentais, como Kandinsky, Trachsel e o compositor lituano Čiurlionis, inspirado em conceitos espirituais, como a Teosofia, alcançou efeitos quase transcendentais, através do tratamento imaginativo de forma e cor.
Copenhagen Statens Museum vor Kunst
By the early twentieth century, experimental artists such as Kandinsky, Trachsel and the Lithuanian composer Čiurlionis, inspired by spiritual concepts such as Theosophy, achieved almost transcendental effects through the imaginative treatment of form and colour.
Vincent van Gogh Wheatfield with Reaper
Van Gogh Museum, Amsterdam
Jens Ferdinand Willumsen, Sun Shining on the Southern Mountains, 1902
Thielska Galleriet, Stockholm
August Stringberg, Alpine Landscape I, 1894
French & Company, New York
Charles Filiger, Le Pouldu Landscape
Musee des Beaux Arts, Quimper
Charles Angrand The Seine at Dawn
Petit Palais, Geneva
Wassily Kandinsky, Cossacks, 1910-11
Tate, London, presented by Mrs Hazel McKinley 1938
© ADAGP, Paris and DACS, London 2012./ © Tate, London 2012
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