segunda-feira, 19 de novembro de 2012

Rosso Fiorentino, Maneirismo e Desenho em Florença no Século 16




Rosso Fiorentino (1494-1540), Holy Family with the Young Saint John the Baptist, ca. 1520, The Walters Art Museum, Baltimore Photo © The Walters Art Museum, Baltimore,


Morgan Library & Museum, Nova Yorque
Fantasia e invenção: Rosso Fiorentino - Desenhos  Florentinos do século XVI
de 16 de novembro de 2012, 03 de fevereiro de 2013




Michelangelo Buonarroti (1475-1564) Studies of David and Goliath, 1550s, Black chalk The Morgan Library & Museum, New York, Photography: Graham S. Haber.


O surgimento do Maneirismo florentino em arte renascentista, como exemplificado pelo genial pintor Rosso Fiorentino é o tema de uma nova exposição no The Morgan Library & Museum, a abertura em 16 de novembro de 2012. A mostra inclui pintura extraordinária do artista, Sagrada Família com o jovem São João Batista, bem como uma selecção de desenhos, livros impressos, cartas e manuscritos de outros mestres florentinos. A Sagrada Família, por empréstimo do Museu de Arte Walters, em Baltimore, é uma das três únicas pinturas de Rosso nos Estados Unidos.


Giorgio Vasari (1511-1574), Design for a Ceiling in the Palazzo Vecchio, Florence, ca. 1558-62, Pen and brown ink, brown wash, over black chalk The Morgan Library & Museum, New York, Photography: Graham S. Haber.

The emergence of Mannerism in Florentine Renaissance art as exemplified by the brilliant painter Rosso Fiorentino is the subject of a new exhibition at The Morgan Library & Museum, opening on November 16, 2012. The show includes the artist’s extraordinary painting, Holy Family with the Young Saint John the Baptist, as well a selection of drawings, printed books, letters, and manuscripts by other Florentine masters. The Holy Family, on loan from the Walters Art Museum in Baltimore, is one of only three paintings by Rosso in the United States.

Rosso Fiorentino (1494-1540), Bust of a Woman with an Elaborate Coiffure, 1530s, Black chalk, pen and brown ink; brown wash in background added by a later hand, Image copyright © The Metropolitan Museum of Art. Image source: Art Resource, NY, The Metropolitan Museum of Art, New York, NY, U.S.A.

Nascido Giovanni Battista di Jacopo di Guaspare em Florença, Rosso Fiorentino (1494-1540) - assim conhecido por causa de seu cabelo vermelho distintivo - foi um dos maiores expoentes do estilo renascentista conhecida como Maneirismo, ou a maniera. Caracterizado pelo artifício extremo, graça sem esforço, e requinte, e dado às exibições de fantasia inventiva, a ambigüidade espacial, e estranha beleza, este estilo desenvolveu cerca de 1520 simultaneamente em Roma (no círculo de Rafael) e em Florença (no trabalho de artistas associado com Andrea del Sarto).


Francesco Salviati (1510-1563), Study of a Bearded Man, 1540s, Black chalk, The Morgan Library & Museum, New York, Photography: Graham S. Haber.

Born Giovanni Battista di Jacopo di Guaspare in Florence, Rosso Fiorentino (1494-1540) — so known because of his distinctive red hair — was one of the foremost exponents of the late Renaissance style known as Mannerism, or the maniera. Characterized by extreme artifice, effortless grace, and refinement, and given to displays of inventive fantasy, spatial ambiguity, and strange beauty, this style developed about 1520 simultaneously in Rome (in the circle of Raphael) and in Florence (in the work of artists associated with Andrea del Sarto).

Agnolo Bronzino (150301572), Autograph Letter to Duke Cosimo I de’ Medici, April 15, 1564, The Morgan Library & Museum, New York Photography: Graham S. Haber.

Usando a Sagrada Família como um ponto de partida, Fantasia e Invenção traça a iteração florentino do Maneirismo através de cerca de 20 desenhos da colecção do Morgan, cinco documentos de autógrafos e cartas de artistas principais do dia, incluindo Michelangelo, dois livros impressos, e um desenho raro por Rosso, por empréstimo do Museu Metropolitano de Arte. Juntas, essas obras falam para o papel fundamental da disegno - a palavra italiana para o desenho que carrega conotações mais amplas, teóricos de habilidade artística e invenção - na formulação do Maneirismo.

Jacopo Pontormo (1494-1556), Male Nudes, ca. 1520, Red Chalk, The Morgan Library & Museum, New York, Photography: Graham S. Haber.

Using the Holy Family as a starting point, Fantasy and Invention traces the Florentine iteration of Mannerism through some 20 drawings from the Morgan’s collection; five autograph documents and letters from leading artists of the day, including Michelangelo; two printed books; and a rare drawing by Rosso, on loan from Metropolitan Museum of Art. Together, these works speak to the fundamental role of disegno — the Italian word for drawing that carries broader, theoretical connotations of artistic skill and invention — in the formulation of Mannerism.



Andrea del Sarto (1486-1530), Young Man with a Basket and a Sack on his Head, 1524, Black chalk, The Morgan Library & Museum, New York, Photography: Graham S. Haber.

A exposição começa com antecedentes do estilo do Alto Renascimento, como visto em grandes exemplos de Fra Bartolomeu e Andrea del Sarto. Ele então se move para agitações iniciais Maneirismo na arte de Rosso e Jacopo Pontormo e sua elaboração pelo seu mais novo contemporâneos Francesco Salviati e Vasari Giorgio. Finalmente, mais formal Maneirismo de codificação, congelados no final do século é explorado através da obra de Agnolo Bronzino, Giovanni Battista Naldini, Allori Alessandro e outros, muitos dos quais foram empregados pelos governantes Medici de Florença.


Fra Bartolommeo (1472-1517), View of the Ospizio della Madonna del Lecceto from the West, ca. 1504-1508, Pen and brown ink, The Morgan Library & Museum, New York Purchased as the Gift of the Fellows, Photography: Graham S. Haber.

The exhibition begins with the style’s antecedents in the High Renaissance as seen in major examples by Fra Bartolommeo and Andrea del Sarto. It then moves on to Mannerism’s early stirrings in the art of Rosso and Jacopo Pontormo and its elaboration by their younger contemporaries Francesco Salviati and Giorgio Vasari. Finally, Mannerism’s more formal, frozen codification later in the century is explored through the work of Agnolo Bronzino, Giovanni Battista Naldini, Alessandro Allori and others, many of whom were employed by the Medici rulers of Florence.



Giorgio Vasari (1511-1574), Rosso Fiorentino, from Le vite de’ piu eccellenti pittori, scultori, ed architettori (Lives of the Most Eminent Painters, Sculptors, and Architects), Florence, 1568, The Morgan Library & Museum, New York Purchased as the gift of Millard Meiss, 1974, Photography: Graham S. Haber.

"Fantasia e Invenção oferece museu-frequentadores de um olhar intensamente focados no desenvolvimento do Maneirismo florentino", disse William M. Griswold, diretor de The Morgan Library & Museum. "Com a Família brilhante Rosso Santo como sua peça central, complementado por uma cuidadosa selecção de desenhos e materiais afins, a exposição explora como o artista e seus contemporâneos se aproximou da disciplina de desenho, criando algumas das obras mais extraordinárias e belas do Renascimento italiano . "



Giovanni Battista Naldini (ca. 1537-1591) View of the Colosseum, Rome, ca. 1560, Pen and brown ink The Morgan Library & Museum, New York, Gift of Janos Scholz Photography: Graham S. Haber.

“Fantasy and Invention offers museum-goers a sharply focused look at the development of Florentine Mannerism,” said William M. Griswold, director of The Morgan Library & Museum. “With Rosso’s brilliant Holy Family as its centerpiece, supplemented by a carefully chosen selection of drawings and related material, the exhibition explores how the artist and his contemporaries approached the discipline of drawing, creating some of the most extraordinary and beautiful works of the Italian Renaissance.”



Agnolo Bronzino (1503-1573), Rearing Horse, ca. 1546-48, Black chalk The Morgan Library & Museum, New York, Photography: Graham S. Haber.

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