segunda-feira, 30 de janeiro de 2012

Per Kirkeby e as 'Pinturas Proibidas" de Kurt Schwitters


Per Kirkeby, Untitled, 1982, Chalk on Masonite, 122 x 122 cm, Galerie Michael Werner.


Bozar
Bruxelas
de 2 fevereiro - 20 maio, 2012






Per Kirkeby, © Helene Sandberg.

 
O Centro de Belas Artes apresenta uma retrospectiva da obra de Per Kirkeby (nascido em 1938), um dos pintores chave da vanguarda dinamarquêsa.






Per Kirkeby, Hest (Horse), 1981, Oil on canvas, 200 x 240 cm, Private collection.

 Mas o que significa a vanguarda: a ruptura, o minimalismo, a captação, empréstimos a subversão,? Pode-se encontrar tudo isto em um corpo de trabalho prolífico que começou na década de 1960, na esteira do movimento Fluxus.


But just what does avant-garde mean: rupture, minimalism, abstraction, borrowings, subversion? One can find all of those in a prolific body of work that began in the 1960s in the wake of the Fluxus movement.






Per Kirkebym 'Vermisst die Welt', 1997, Oil on canvas, 300 x 500 cm, Folkwang Museum, Essen.



Mas isso é apenas um aspecto de uma obra muito diversificada que atrai tanto na figuração do classicismo dinamarquês e as experiências  dos mestres francesesdo século 19, como Eugène Delacroix.

But that is only one aspect of a very diverse oeuvre that draws just as much on the figuration of Danish classicism and the experiments of 19th-century French masters such as Eugène Delacroix.






Kurt Schwitters, Lysaker, about 1939, oil on plywood, 85,5 x 78 cm, 88 x 80,5 cm (frame), Kurt und Ernst Schwitters Foundation, Hannover, photos: Kurt Schwitters Archives at the Sprengel Museum Hannover, photographer: Michael Herling / Aline Gwose, Sprengel Museum.


Kirkeby não pode ser classificado, nem ele quer ser: ele prefere implacavelmente questionar a posição e as percepções do observador, um processo artístico que o viu voltar-se para diferentes mídias (tela, quadros, papel, bronze, etc) em uma afirmação da liberdade que encontra, como um geólogo treinado, na onipresença da natureza.


Kirkeby cannot be pigeonholed, nor does he want to be: he prefers to relentlessly question the position and the perceptions of the observer, an artistic process that has seen him turn to different media (canvas, blackboards, paper, bronze, etc.) in an assertion of the freedom he finds, as a trained geologist, in the omnipresence of nature.







Per Kirkeby, Untitled, 2011, Tempera on canvas, 200 x 160 cm, Galerie Michael Werner.


O artista dinamarquês reconhece neste trabalho o seu próprio credo: uma afirmação visceral de sua liberdade como artista.

The Danish artist recognises in this work his own credo: a visceral assertion of his freedom as an artist.




 
Kurt Schwitters, Parti fra Skodje ved Ålesund (Partial View from Skodje near Ålesund), 1940, oil on wood, 63,8 x 49,5 cm, Kurt und Ernst Schwitters Foundation, Hannover, photos: Kurt Schwitters Archives at the Sprengel Museum Hannover, photographer: Michael Herli.



O pintor e escultor dinamarquês, Per Kirkeby e arquiteto nasceu como o filho de um engenheiro de Copenhagem, em 1 de outubro de 1938.

The Danish painter, sculptor and architect Per Kirkeby was born as the son of an engineer in Copenhagen on October 1, 1938.






Per Kirkeby, Laeso - Kopf IV, 1983, Bronze, Edition: 6+0, Guß 4/6 66 x 32 x 25 cm Galerie Michael Werner.



Suas atividades na cena de artística  dinamarquêsa datam de volta aos anos 1950 e 1960, quando ele contribuiu para Fluxus e os Happenings. Em 1962 Kirkeby se juntou ao grupo de arte de vanguarda "Den Ekperimenterende Kunstkole".


His first activities in the Danish art scene date back to the 1950s and 1960s, when he contributed to various Fluxus and Happening activities. In 1962 Kirkeby joined the avant-garde art group "Den Ekperimenterende Kunstkole."





Per Kirkeby 'Viel später', 1991-1992 Oil on canvas 300 x 500 cm Louisiana Museum of Modern Art.



É neste contexto que a sala de Kurt Schwitters na exposição é tão relevante.

It is in this context that the Kurt Schwitters room in the exhibition is so relevant.






Per Kirkeby Untitled, 1998 Oil on canvas 200 x 260 cm Essl Museum – Kunst der Gegenwart.






Per Kirkeby, 'Modell für Antwerpen', 1992 Bronze, Edition: 6, 5/6 12 x 33 x 23 cm Galerie Michael Werner.

 
http://www.bozar.be/activity.php?id=6446








Bozar
Rue Ravenstein 23
+ 32 (0)2 507 82 00
Brussels

Nenhum comentário:

Postar um comentário